Foto-Dyskursy

Projekt stworzenia repozytorium cyfrowego został zrealizowany przez zespół naukowy w składzie: dr Witold Kanicki, dr Dorota Łuczak oraz dr hab. Maciej Szymanowicz, prof. UAM. Członkowie zespołu zajmowali się wyszukiwaniem, selekcją i kierowaniem do przepisywania polskojęzycznych tekstów, które dotyczyły różnych aspektów szeroko rozumianej teorii fotografii. W obszarze zainteresowania w pierwszej kolejności znajdowały się teksty skoncentrowane na istocie medium, zagadnieniach estetycznych, relacji pomiędzy fotografią a rzeczywistością, a także kulturowym uwikłaniu zdjęć (portret, reportaż, dokument, reprodukcja, polityka). Sporą grupę wyselekcjonowanych źródeł zajmuje szeroko rozumiany dyskurs artystyczny, obejmujący zarówno dziewiętnastowieczne relacje fotografii i sztuki, jak i debaty wokół konkretnych nurtów fotografii artystycznej (piktorializm, socrealizm, awangarda, fotomontaż, konceptualizm i in.). W dalszej kolejności repozytorium obejmie swoim zasięgiem dawne teksty z obszaru historii fotografii oraz artykuły biograficzne, dotyczące konkretnych fotografów.

Repozytorium cyfrowe Foto-Dyskursy zostało sfinansowane w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą „Narodowy Program Rozwoju Humanistyki” w latach 2014-2018; projekt 11H 13 0125 82 pod kierownictwem dr. Witolda Kanickiego.

Biogramy wykonawców projektu:

Witold Kanicki – inicjator i kierownik projektu archiwizacji i udostępniania tekstów źródłowych.

Doktor historii sztuki, adiunkt na Wydziale Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu. W latach 2014–2020 wykładowca gościnny Zürcher Hochschule der Künste w Zurychu. Niezależny krytyk i kurator. Autor kilkudziesięciu tekstów o sztuce i fotografii, publikowanych m.in. na łamach „Kwartalnika Fotografia”, „Artluka”, „Exitu”. Rozprawa doktorska jego autorstwa ukazała się pod tytułem Ujemny biegun fotografii: negatywowe obrazy w sztuce nowoczesnej w 2016 roku nakładem wydawnictwa słowo/obraz terytoria. W marcu 2022 wydał książkę Wacław Nowak. Polaroid – fotografia z importu (Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, Wydawnictwo Wolno). Obecnie pracuje nad historią fotografii natychmiastowej w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem czasów PRL.

Dorota Łuczak – doktora historii sztuki, adiunktka w Instytucie Historii Sztuki na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, redaktorka czasopisma „Artium Quaestiones”. W swoich badaniach zajmuje się historią i teorią fotografii XX i XXI wieku. W 2018 roku opublikowała monografię Foto-oko. Wizja fotograficzna wobec okularocentryzmu w sztuce I połowy XX wieku (TAiWPN Universitas, Kraków 2018). Autorka tekstów na temat fotografii nowoczesnej i współczesnej publikowanych m.in. na łamach „History of Photography”, „Artium Quaestiones”, „Sztuki i Dokumentacji”, „Porównań”, „Kwartalnika Fotografia” oraz w monografiach i katalogach wystaw. Stypendystka Corbridge Trust (Cambridge University), Rządu Francuskiego, Stiftung Preussischer Kulturbesitz, Fundacji Lanckorońskich oraz Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. 

 

Maciej Szymanowicz – doktor habilitowany historii sztuki, profesor UAM. W latach 2005–2010 kierował Galerią Fotografii „pf” w Poznaniu, gdzie jako kurator przygotował ok. 50 wystaw. W latach 2005–2015 członek rady programowej Biennale Fotografii w Poznaniu. Od 2018 roku prezes Naukowego Towarzystwa Fotografii z siedzibą w Poznaniu. Współpracował z wieloma instytucjami, w tym: z Muzeum Narodowym w Warszawie przy organizacji wystawy Jana Bułhaka (2006), z National Gallery of Art w Waszyngtonie przy wystawie: Foto: Modernity in Central Europe, 1918–1945 (2007), z The Museum of Modern Art w Nowym Jorku przy projekcie OBJECT: PHOTO. Modern Photographs. The Thomas Walther Collection 1909–1949 (2013–2014), z Herder-Institut w Marburgu przy opracowywaniu spuścizny po Ernście Stewnerze (2014) oraz z Muzeum Narodowym w Gdańsku przy wystawie „Wdzięk i fantazja”. Moda i reklama w PRL-u w twórczości fotograficznej Zbigniewa K. Wołyńskiego (2022–2023). Autor licznych publikacji, m.in. książki Zaburzona epoka. Polska fotografia artystyczna w latach 1945–1955 (2016).

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji